Wednesday, June 16, 2010

Doa2 mendidik anak@pelajar.

:::::Doa untuk melembutkan hati anak2 yg nakal:::::~surah Taha ayat 1-6~
طه
1. Ta Ha
مَآ أَنَزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى
2. We have not sent down the Qur’an unto you to cause you distress,
إِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى
3. But only as a Reminder to those who fear (Allah)
تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَق الاٌّرْضَ وَالسَّمَـوَتِ الْعُلَى
4. A revelation from Him Who created the earth and high heavens
الرَّحْمَـنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى
5. The Most Gracious Istawa the Throne
لَهُ مَا فِي السَّمَـوَتِ وَمَا فِي الاٌّرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى
6. To Him belongs all that is in the heavens and all that is on the earth, and all that is between them, and all that is under the soil
__________________________________________________________________________________
cebisan Rasa ::: Insayaallah, mudah-mudahan doa ini dapat melembutkan hati2 pelajar2 kita..

TuMbUk CiKgu???


KUALA LUMPUR: Seorang guru lelaki sebuah sekolah menengah di ibu kota bukan saja dimaki-hamun pelajarnya, malah turut ditumbuk berulang kali pada muka menyebabkannya mengalami kecederaan. Difahamkan, dalam kejadian Isnin lalu, pelajar tingkatan satu berusia 13 tahun terbabit hilang kawalan selepas didenda guru itu kerana tidak membawa buku teks mata pelajaran diajarnya.Semuanya bermula kira-kira jam 12 tengah hari apabila guru berusia 24 tahun itu mengarahkan pelajar tertabit keluar dari kelasnya dan berdiri di hadapan pintu sebagai hukuman. Menurut sumber, pelajar terbabit dalam keadaan marah keluar dan berdiri di hadapan kelasnya sambil mencaci guru berkenaan.“Bagaimanapun, guru berkenaan tidak mengendahkan tindakan pelajar terbabit dan meneruskan sesi pembelajaran,” katanya. Sumber itu berkata, sikap biadab pelajar itu berterusan apabila dia cuba mengeruhkan keadaan dengan mengganggu pelajar lain yang mengikuti pembelajaran.“Setiap kali ditegur guru berkenaan, pelajar terbabit memaki-hamun mangsa menyebabkan keadaan tegang seketika. Bukan sekali dua ditegur, guru berkenaan menegurnya lebih 10 kali, namun dia masih berdegil dan cuba mengganggu sesi pembelajaran,” katanya. Difahamkan, pelajar itu menghamburkan kata-kata kesat kepada guru berkenaan lebih 20 minit menyebabkan mangsa mula berang. Menurut sumber itu, guru berkenaan keluar dari kelasnya sebelum memukul bahu pelajar terbabit menggunakan buku teks dipegangnya.Bagaimanapun, buku itu terjatuh apabila pelajar terbabit mengelak. Tindakan guru berkenaan yang tunduk untuk mengambil semula buku itu mengundang padah apabila dia diserang pelajar terbabit. Sumber itu berkata, guru berkenaan ditumbuk lebih lima kali pada muka menyebabkannya cedera. Difahamkan, guru itu tidak melawan kerana terkejut tindakan berani dan melampau pelajar terbabit. Menurutnya, kejadian itu bukan saja disaksikan pelajar lain, malah beberapa guru yang mengajar di kelas bersebelahan.“Seorang daripada guru yang menyaksikan kejadian itu menghubungi polis sebelum sekumpulan anggota polis bergegas ke tempat kejadian dan memberkas pelajar terbabit yang sedang mengamuk,” katanya. Pelajar terbabit dibawa ke Balai Polis Cheras di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut. Guru berkenaan diarahkan tampil di balai polis untuk membuat laporan. Difahamkan, pelajar terbabit sudah dibuang sekolah berikutan tindakan keterlaluannya. Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Cheras, Superintendan Abdul Rahim Hamzah Othman ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu kes itu sudah dirujukkan semula kepada pentadbiran sekolah untuk tindakan lanjut. Usaha Harian Metro mendapatkan penjelasan lanjut pihak pentadbiran sekolah berkenaan gagal.



komen :
Demikian niat guru tsbt utk mendidik dengan ketegasan telah disalah ertikan oleh pelajar, malah sebaliknya cikgu pula yg terima padah... apepun, didikan agama dan moral paling penting untuk lahirkan individu yg bersahsiah & berakhlak... tak guna cemerlang akademik sekiranya EQ nya ermmmm ntah pape je......pelajar perlu didik utk menghormati org lain dan berbudi bahasa semenjak dari kecil lg, means ibu bapa juga perlu mainkan peranan besar mendidik anak2 mereka...Semoga Allah terus memberi ketabahan dan kekuatan kpdku utk teruskn perjuangan mendidik pelajar2 pada zaman yg sgt mencabar ini....  

x moh kena tumbokkkk... =)
takott nanti tertumbok balik...bahaya!

Tuesday, June 15, 2010

Back to School....4 days to go

Cuti sekolah dah nak habis dah...kena kembali ke sekolah terchenta... =)
Xtvt cuti??? xd wat ape pom...goyang kaki kat umah jer & santai2 ngan famili...
paling best dapat melayan anak sedara yg sorang ni (baru ada sorg anak sedara)..hehe..


iZZAh MaiSaRaH

Back to school wif d new spirit...............students 1H >> i'm Coming

Friday, June 11, 2010





Selamat Hari Guru 16 Mei 2010............
Tema hari guru tahun ini ialah "Guru Membina Negara Bangsa"
(dah 3 tahun sy sambut hari guru....=))
(baru 3 tahun saya sambut hari guru)


Lo ni, nk ucap hari guru dah guna SMS...tp kami2 je la...sama2 ckgu. student xd hantar pun(saya la).
cikgu lain maybe ada kot..



Selamat hari guru untuk semua k'kawan dan especially sume guru yg pernah mendidikku, pernah memarahiku, merotanku, ect...tanpa kalian, sy bukan di sini sekarang...thanks a lot...



gini la kot suasana dalam kelas bila cikgu Idah masuk...hihihi...mcm2 kerenah.
out of control wei....tulun...tp students dlm gambar ni kira ok lg la compare dgn realiti sy hadapi skg...


Cikgu pesan,,,kalau tak boleh jawab..tido jerrr =) kot2 dpt jwpn dlm mimpi....

Wednesday, June 16, 2010

Doa2 mendidik anak@pelajar.

Posted by chekgu at 10:25 AM 0 comments Links to this post
:::::Doa untuk melembutkan hati anak2 yg nakal:::::~surah Taha ayat 1-6~
طه
1. Ta Ha
مَآ أَنَزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى
2. We have not sent down the Qur’an unto you to cause you distress,
إِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى
3. But only as a Reminder to those who fear (Allah)
تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَق الاٌّرْضَ وَالسَّمَـوَتِ الْعُلَى
4. A revelation from Him Who created the earth and high heavens
الرَّحْمَـنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى
5. The Most Gracious Istawa the Throne
لَهُ مَا فِي السَّمَـوَتِ وَمَا فِي الاٌّرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى
6. To Him belongs all that is in the heavens and all that is on the earth, and all that is between them, and all that is under the soil
__________________________________________________________________________________
cebisan Rasa ::: Insayaallah, mudah-mudahan doa ini dapat melembutkan hati2 pelajar2 kita..

TuMbUk CiKgu???

Posted by chekgu at 10:14 AM 0 comments Links to this post

KUALA LUMPUR: Seorang guru lelaki sebuah sekolah menengah di ibu kota bukan saja dimaki-hamun pelajarnya, malah turut ditumbuk berulang kali pada muka menyebabkannya mengalami kecederaan. Difahamkan, dalam kejadian Isnin lalu, pelajar tingkatan satu berusia 13 tahun terbabit hilang kawalan selepas didenda guru itu kerana tidak membawa buku teks mata pelajaran diajarnya.Semuanya bermula kira-kira jam 12 tengah hari apabila guru berusia 24 tahun itu mengarahkan pelajar tertabit keluar dari kelasnya dan berdiri di hadapan pintu sebagai hukuman. Menurut sumber, pelajar terbabit dalam keadaan marah keluar dan berdiri di hadapan kelasnya sambil mencaci guru berkenaan.“Bagaimanapun, guru berkenaan tidak mengendahkan tindakan pelajar terbabit dan meneruskan sesi pembelajaran,” katanya. Sumber itu berkata, sikap biadab pelajar itu berterusan apabila dia cuba mengeruhkan keadaan dengan mengganggu pelajar lain yang mengikuti pembelajaran.“Setiap kali ditegur guru berkenaan, pelajar terbabit memaki-hamun mangsa menyebabkan keadaan tegang seketika. Bukan sekali dua ditegur, guru berkenaan menegurnya lebih 10 kali, namun dia masih berdegil dan cuba mengganggu sesi pembelajaran,” katanya. Difahamkan, pelajar itu menghamburkan kata-kata kesat kepada guru berkenaan lebih 20 minit menyebabkan mangsa mula berang. Menurut sumber itu, guru berkenaan keluar dari kelasnya sebelum memukul bahu pelajar terbabit menggunakan buku teks dipegangnya.Bagaimanapun, buku itu terjatuh apabila pelajar terbabit mengelak. Tindakan guru berkenaan yang tunduk untuk mengambil semula buku itu mengundang padah apabila dia diserang pelajar terbabit. Sumber itu berkata, guru berkenaan ditumbuk lebih lima kali pada muka menyebabkannya cedera. Difahamkan, guru itu tidak melawan kerana terkejut tindakan berani dan melampau pelajar terbabit. Menurutnya, kejadian itu bukan saja disaksikan pelajar lain, malah beberapa guru yang mengajar di kelas bersebelahan.“Seorang daripada guru yang menyaksikan kejadian itu menghubungi polis sebelum sekumpulan anggota polis bergegas ke tempat kejadian dan memberkas pelajar terbabit yang sedang mengamuk,” katanya. Pelajar terbabit dibawa ke Balai Polis Cheras di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut. Guru berkenaan diarahkan tampil di balai polis untuk membuat laporan. Difahamkan, pelajar terbabit sudah dibuang sekolah berikutan tindakan keterlaluannya. Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Cheras, Superintendan Abdul Rahim Hamzah Othman ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian terbabit dan memberitahu kes itu sudah dirujukkan semula kepada pentadbiran sekolah untuk tindakan lanjut. Usaha Harian Metro mendapatkan penjelasan lanjut pihak pentadbiran sekolah berkenaan gagal.



komen :
Demikian niat guru tsbt utk mendidik dengan ketegasan telah disalah ertikan oleh pelajar, malah sebaliknya cikgu pula yg terima padah... apepun, didikan agama dan moral paling penting untuk lahirkan individu yg bersahsiah & berakhlak... tak guna cemerlang akademik sekiranya EQ nya ermmmm ntah pape je......pelajar perlu didik utk menghormati org lain dan berbudi bahasa semenjak dari kecil lg, means ibu bapa juga perlu mainkan peranan besar mendidik anak2 mereka...Semoga Allah terus memberi ketabahan dan kekuatan kpdku utk teruskn perjuangan mendidik pelajar2 pada zaman yg sgt mencabar ini....  

x moh kena tumbokkkk... =)
takott nanti tertumbok balik...bahaya!

Tuesday, June 15, 2010

Back to School....4 days to go

Posted by chekgu at 10:35 AM 0 comments Links to this post
Cuti sekolah dah nak habis dah...kena kembali ke sekolah terchenta... =)
Xtvt cuti??? xd wat ape pom...goyang kaki kat umah jer & santai2 ngan famili...
paling best dapat melayan anak sedara yg sorang ni (baru ada sorg anak sedara)..hehe..


iZZAh MaiSaRaH

Back to school wif d new spirit...............students 1H >> i'm Coming

Friday, June 11, 2010

Posted by chekgu at 11:10 AM 0 comments Links to this post




Selamat Hari Guru 16 Mei 2010............
Tema hari guru tahun ini ialah "Guru Membina Negara Bangsa"
(dah 3 tahun sy sambut hari guru....=))
(baru 3 tahun saya sambut hari guru)


Lo ni, nk ucap hari guru dah guna SMS...tp kami2 je la...sama2 ckgu. student xd hantar pun(saya la).
cikgu lain maybe ada kot..



Selamat hari guru untuk semua k'kawan dan especially sume guru yg pernah mendidikku, pernah memarahiku, merotanku, ect...tanpa kalian, sy bukan di sini sekarang...thanks a lot...



gini la kot suasana dalam kelas bila cikgu Idah masuk...hihihi...mcm2 kerenah.
out of control wei....tulun...tp students dlm gambar ni kira ok lg la compare dgn realiti sy hadapi skg...


Cikgu pesan,,,kalau tak boleh jawab..tido jerrr =) kot2 dpt jwpn dlm mimpi....